Telefony VoIP

Telefony VoIP to urządzenia, w odróżnieniu od tradycyjnych telefonów, umożliwiające prowadzenie rozmów z wykorzystaniem łączy internetowych.  Czyli za komunikację odpowiada połączenie internetowe, a głos jest przesyłany cyfrowo. Przy zastosowaniu technologii Voice over IP (VoIP) można wykonać połączenia telefoniczne w sposób nieróżniący się dotychczasowemu korzystaniu z telefonu. Wybór odpowiedniego modelu telefonu w tej technologii decyduje o komforcie użytkowaniu tej innowacyjnej metody komunikacji.

 

Jakie łacze internetowe do telefonii VoIP?

Na jakość rozmów podczas połączeń VoIP-owych znaczenie ma przede wszystkim jakość naszego łącza internetowego. W tym aspekcie rekomendowanym łączem na użytek VoIP jest łącze stałe (DSL / kablowe), które to w odróżnieniu od mobilnych rozwiązań jest mniej podatne na czynniki zewnętrzne mogące powodować zakłócenia w pracy naszego połączenia internetowego. Oferowane przez dostawców prędkości transferu danych dla dostępu stacjonarnego są również znacznie większe.

Przeciętny użytkownik internetu korzysta z łącza asymetrycznego tzn. prędkość pobierania pakietów danych jest znacznie większa od prędkość ich wysyłania.

Przykładowo zakupując asymetryczne łącze internetowe o prędkości pobierania 1 Mb/s (download) dostajemy możliwość wysyłania danych z prędkością 256 kb/s (upload).

Na szczęście wymogi dla telefonii VoIP nie są zbyt wygórowane i wystarczy już 80 kb/s symetrycznej przepustowości (niższej wartości łącza), aby swobodnie rozmawiać przez VoIP’a.

Zapotrzebowanie na określone pasmo łącza podczas rozmowy VoIP zależne jest w dużej mierze od kodeka użytego w urządzeniu do kompresji sygnału mowy. Można więc dodatkowo zmniejszyć obciążenie łącza wywołane połączeniem używając kodeka o wyższym poziomie kompresji jak np. g.729 (8 kb/s pasma na sam kodek, około 30 kb/s łącznie z protokołami RTP, UDP) tracąc w ten sposób nieznacznie na jakości dźwięku.

Telefony VoIP to urządzenia umożliwiające prowadzenie rozmów za z wykorzystaniem łączy internetowych.  Przy zastosowaniu technologii Voice over IP (VoIP) można wykonać połączenia telefoniczne w sposób nieróznicy się dotychczasowemu korzystaniu z telefonu. Wybór odpowiedniego modelu telefonu w tej technologii decyduje o komforcie użytkowaniu tej innowacyjnej metody komunikacji.

Jak działa stacjonarny telefon VoIP?

Stacjonarny telefon VoIP wygląda tak, jak zwykły telefon. Można z niego dzwonić, odbierać i przekazywać rozmowy. W odróżnieniu od tradycyjnego telefonu, za komunikację odpowiada połączenie internetowe, a głos jest przesyłany cyfrowo. Nie ma potrzeby płacenia za przewody i dodatkowe urządzenia, a pojemność kanału jest większa niż w przypadku tradycyjnego połączenia. Zainstalowanie i podłączenie telefonu zajmują nie więcej niż 15 minut i można to zrobić samodzielnie, bez potrzeby wzywania specjalisty.

Telefon IP vs. Telefon Tradycyjny: porównanie

Jeśli obok siebie stałyby te dwa telefony, to ciężko byłoby je od siebie odróżnić. Mają identyczną klawiaturę z cyframi i literami, obok których są zwyczajne przyciski do włączenia takich funkcji jak ponowny wybór numeru telefonu, przekazania i wstrzymania połączenia, trybu głośnomówiącego i poczty głosowej. Niemniej, różnice są:

  • Jakość połączenia w telefonie VoIP zależy od sprzętu oraz od szybkości połączenia internetowego. Połączenie głosowe będzie tym lepsze, im szybsze i stabilniejsze jest łącze internetowe.
  • Wiele telefonów jest wyposażonych w PoE (Power over Ethernet), co znaczy, że czerpią energię jedynie poprzez kabel od Internetu lub przy pomocy standardowej skrętki.
  • Telefony VoIP inaczej realizują połączenia. Tradycyjne aparaty stacjonarne działają w oparciu o własną linię telefoniczną, której odpowiada konkretny numer. Jeśli jednocześnie na jeden numer dzwoni kilka osób, to połączyć się z wybranym abonentem może tylko jedna, a reszta oczekuje na linii. Natomiast telefony VoIP, które działają w oparciu o konta użytkowników lub adresy SIP i połączenie internetowe, w zależności od modelu aparatu, mogą jednocześnie przyjmować i dowolnie przełączać się między kilkoma rozmówcami

Telefony VoIP pozwalają na więcej

Oto główne różnice telefonów VoIP:

  • Jakość połączenia jest bezpośrednio zależna od połącznia z Internetem, jeśli masz szerokopasmowy dostęp do Internetu z osobną linią, to jakość rozmów będzie lepsza niż przy użyciu połączenia analogowego.
  • Telefony VoIP nie potrzebują dodatkowych adapterów, działają dzięki kablowi od Internetu, a na biurkach w twojej firmie będzie mniej plączących się kabli.
  • Telefony VoIP są związane z kontem użytkownika, a nie z numerem telefonicznym, dlatego można odbierać połączenia i przełączać się między kilkoma rozmowami przychodzącymi jednocześnie. Dzięki temu zmniejsza się liczba połączeń nieodebranych.

Istnieją także podobieństwa:

  • Standardowe telefony stacjonarne i telefony VoIP są wyposażone w takie same klawiatury, z takimi samymi przyciskami odpowiadającymi za główne funkcje.
  • Podstawowe elementy, takie jak słuchawka, mikrofon, głośniki są w obu przypadkach nieodłączne.

Dlatego jeśli wcześniej mieliście do czynienia z biurowymi telefonami, zmieniając je na telefony VoIP nie zauważycie żadnych wielkich różnic, a do drobnych zmian szybko się przyzwyczaicie doceniając zalety.